Гаджети сповільнюють розвиток дитини: міф або факт

0

Вчені з Канади провели довгострокове дослідження за участі близько 2,5 тисячі канадських дітей і з’ясували, що тривале сидіння перед екраном у віці двох – трьох років призводить до низьких результатів у тестах розвитку в трирічному і п’ятирічному віці.

Діти сучасності починають знайомитися з технологіями досить рано,  телевізор або відео на смартфоні, інтерактивні ігри та планшети – усе це присутнє в буденному житті. Попри те, що матеріал може бути й освітнім, дослідження стверджують, що розвиток когнітивних здібностей гаджети не прискорюють.

Але ситуація може бути й зворотною – маленькі діти, які проводять багато часу за моніторами й екранами гаджетів, можуть поступитися своїм одноліткам, які розвиваються “більш традиційно”. Даних на користь цього, однак, не так багато. Протягом декількох років психологи під керівництвом Шері Мадіган з Університету Калгарі спостерігали за 2441 дитиною (47,9 відсотка – хлопчики): дані про них були отримані в віці двох, трьох і п’яти років.

Чи смартфони вбивають інтелект?

Вчені зібрали дані про те, скільки приблизно годин на тиждень дитина дивиться телевізор: цю інформацію надали вченим матері учасників, які також повідомили про свій соціоекономічний статус, сімейний стан і вік пологів (все це врахували як побічні змінні при аналізі). Когнітивний розвиток дітей перевірили за допомогою стандартизованого тесту ASQ-3, він дозволяє оцінити відповідність розумових здібностей дітей їхньому віку.

Середні показник – 17 годин в тиждень у віці двох років, 25 годин у віці трьох років і 10,8 – в п’ять років. Вчені також з’ясували, що більший час використання гаджетів на тиждень у віці двох років пов’язаний з низькими результатами когнітивного тесту у віці трьох років (коефіцієнт кореляції між часом використання гаджетів і оцінкою когнітивних здібностей – -0,02), а у віці трьох років – до низьких результатів в п’ятирічному віці (коефіцієнт кореляції -0,06). При цьому вчені не виявили зворотного зв’язку, тобто низькі показники розумових здібностей не приводили до того, що діти більше часу проводили за гаджетами.

Автори не роблять прямих висновків про причинно-наслідковий зв’язок між двома змінними, але відзначають, що він однонапрямний, що може говорити про те, що використання гаджетів справді може загальмувати розвиток дитини. Вчені рекомендують батькам переглянути звички дитини щодо використання гаджетів для того, щоб уникнути можливих негативних наслідків. В статті, опублікованій в JAMA Pediatrics повідомляється, що надмірне використання гаджетів може загальмувати когнітивний розвиток маленьких дітей.