Відповідь: “Однозначно, так!”. Просто потрібно розуміти і знати ряд нюансів
- Посилання скопійованоlink copied
Останнім часом багато громадян України, які після 24 лютого 2022 року виїхали за кордон, зіштовхнулися з необхідністю оформлення спадщини “дистанційно”, тобто без приїзду в Україну.
Головне питання, що першочергово виникає, чи можливо оформити спадщину в Україні, будучи в іноземній країні?
І відповідь: “Однозначно, так!”. Просто потрібно розуміти і знати ряд нюансів. Виділимо три основні нюанси, про які варто поговоримо детальніше.
Перший нюанс
Оформлення спадщини – це кропіткий процес, що вимагає чимало сил та часу, а також складається з декількох взаємопов’язаних етапів – прийняття спадщини та її оформлення. Так, в силу ч. 2 ст. 1269 Цивільного кодексу України, заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто. Тобто відповідну заяву про прийняття спадщини потрібно буде оформити виключно особисто в країні перебування, а далі вказану заяву потрібно буде передати в Україну для відкриття спадкової справи та включення вас до переліку спадкоємців.
Таким чином, в Україні вам потрібна буде обов’язково довірена особа. Бажано та, якій ви довіряєте, і яка матиме можливість зібрати для вас документи, відвідувати нотаріуса, вчиняти інші юридично значущі дії.
Цією довіреною особою також може бути і юрист. І це досить зручно, адже часто юристу простіше зібрати й отримати більшість документів, а також налагодити контакт з нотаріусом.
Другий нюанс
Обрання перевіреного нотаріуса в межах потрібного вам нотаріального округу. Варто нагадати, що у відповідності до ст. 13-1 Закону України «Про нотаріат» нотаріус не вправі здійснювати нотаріальну діяльність за межами свого нотаріального округу.
Нотаріальний округ – територіальна одиниця, в межах якої нотаріус здійснює нотаріальну діяльність, і в межах якого знаходиться державна нотаріальна контора, в якій працює державний нотаріус, або робоче місце (контора) приватного нотаріуса. Що я маю на увазі під “перевіреним” нотаріусом? Тут йде мова про ряд факторів.
- По-перше, це має бути нотаріус у відповідному нотаріальному окрузі, у якого є доступ до Спадкового реєстру, і який має досвід у веденні спадкових питаннях.
- По-друге, нотаріус, з яким налагоджено у вас, чи, наприклад, вашого юриста контакт (спілкування).
Третій нюанс
Отже, процес спадкування має декілька взаємопов’язаних етапів. І лише перший етап – відкриття спадкової справи та подача заяви про прийняття спадщини прив’язаний до конкретних строків, які не можна пропускати.
Поновлення таких строків відбувається в разі їх пропуску лише в судовому порядку, і виключно за наявності поважних причин такого пропуску.
Важливо пам’ятати, що з 19 червня 2023 року всі питання, пов’язані з прийняттям спадщини вирішуються виключно в 6-місячний строк. Також нагадаємо, що з 28 лютого 2022 року на вступ у спадщину давали 10 місяців в силу положень постанови Кабінету Міністрів України №164 від 28 лютого 2022 року «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану», але в червні 2023 року ми знову повернулися до строків прийняття спадщини, що діяли до війни.
Духовна Оксана, адвокат, к.ю.н