Начальник Херсонської міської військової адміністрації Роман Мрочко розпочав передвиборчу кампанію. Цю новину вже обговорюють не тільки в курилках міської та обласної військових адміністрацій, а вже і у громадському транспорті та на ринках. Тож маємо проаналізувати цю дивну ситуацію.
Дивну, з огляду на ситуацію в місті, яким, волею долі та покровителів з Офісу Генерального прокурора України, півтора роки керує Роман Мрочко.
З чого ми це взяли?
Активізація поки що невеликої піар машини співпала зі значним погіршенням безпекової ситуації в місті. А мала б співпасти із зовсім іншими процесами.
“У нас таке враження, що десь навесні Мрочко повірив у те, що невдовзі почнуться мирні перемовини і після цього пройдуть вибори. У нас навіть жартують, що десь в столиці міг сидіти за одним столом з “дорослими”, і від їхніх розмов про перемовини щось собі накрутив”, – розповідало ще навесні цього року джерело з Херсонської МВА.
На той момент це виглядало реалістичним, адже Роман Мрочко на додачу до розвішування безглуздих білбордів до кожного свята, почав й інші дії, які зазвичай роблять провінційні політики, відчувши час виборів.
Почалося все із запуску великого автобуса, який розвозить гуманітарну допомогу вразливим верствам населення. Це виглядає епічно і постійно висвітлюється Мрочком та працівниками МВА в соцмережах.
Більше того, на початку року в роботу гуманітарних центрів, які розподіляють між вразливими верствами населення Херсона гуманітарну допомогу, внесли суттєві зміни. По-перше, працівникам заборонили казати людям, який фонд придбав цю допомогу, і слід було казати, що це допомога від Херсонської міської адміністрації та Романа Мрочка.
А по-друге, придбану за кошти донорів гуманітарку хотіли вкладати у фірмові пакети МВА. Міська адміністрація навіть придбала 30 000 пакетів для фасування гуманітарної допомоги населенню на загальну суму 99 900 гривень.
Але фірмових пакетів МВА ми жодного разу не бачили на фото, які публікують в промислових масштабах на сторінках МВА.
Окрім гуманітарки, Роман Мрочко почав особисті зустрічі, які на світлинах, які публікують піарники МВА, виглядають точно як передвиборчі.
Начальник МВА зустрічається з бізнесом, головами ОСББ, представниками громадських обʼєднань та просто з людьми. Таким чином він намагається налагодити контакт і формувати позитивну думку про себе. Щоправда, наступного дня до підприємців приходять представники Інспекції з благоустрою і руйнують контакт. І без того кволий.
Які в нього шанси?
Роздача гуманітарної допомоги — це головна перевага Мрочка. Адже у нього на руках є головний козир будь-якої передвиборчої кампанії — списки ідеальних виборців — людей вразливих категорій, які, на жаль, в Україні завжди були електоральною основою. Базою будь-яких виборів. Загальновідомо, що перед та під час виборів кандидати всіх рівнів роздають так звану “гречку”, тобто продуктові набори та інші подарунки не для того, аби за них голосували.
Головна ціль “гречки” — зібрати персональні дані отримувачів. Це і є та “сітка”, якими часто лякають обивателя. Це люди, з якими дуже легко контактувати кандидату та його штабу. Їх легко мобілізувати напередодні виборів і навіть в день виборів. Такі мережі за великі гроші будував Ігор Колихаєв у 184 окрузі та пізніше в Херсоні. Ще раніше це робили Іван Вінник та Андрій Путілов. І майже у всіх випадках ці мережі коштували дуже дорого, але приносили результат.
Роман Мрочко будує таку мережу і системно її підгодовує безкоштовно, – використовуючи ресурси донорів та працівників бюджетних установ. Це ідеальна ситуація для старту на виборах, але на цьому козирі Мрочка майже закінчуються.
Другий козир Мрочка — це гроші. Автор бачив зсередини переможну мерську кампанію в Херсоні, яка вартувала як хороший будинок. Але бачив і невдалу кампанію в парламент, яка коштувала як розкішний маєток під Києвом. Але перемогти на виборах без грошей неможливо. Гроші, завдяки заступництву з Офіса Генпрокурора та відсутності уваги правоохоронців до багатомільйонних витрат з міського бюджету, Мрочко має. За гроші в команді Мрочка відповідає Вадим Глушко, який має і політичний досвід. Тож якщо справи із багатомільйонними закупівлями і надалі не будуть цікавити правоохоронні органи, то певні кошти Роман Мрочко зібрати на кампанію зможе.
А от з електоральними справами все не так добре.
Зібрати критичну масу, яка допоможе йому виграти вибори можна тільки у випадку, якщо після закінчення війни в місто не повернеться велика маса скептично налаштованих до Мрочка виборців. Це малоймовірно, адже велика маса людей повернеться до зруйнованого і бідного Херсона тільки з однієї причини — тут вони мають житло. Перша хвиля таких поверненьців в Херсоні була навесні 2023 року, а друга – після відміни у 2024 році виплат для ВПО.
А значить вплив гуманітарної “сітки” на загальний результат буде зменшуватися, а значення класичного електорату збільшуватися. А сподобатися класичному електорату Романові Мрочку буде складно.
По-перше, тут грає роль харизма і комунікабельність кандидата. Кандидат має буквально подобатися людям. Ігор Колихаєв, не дивлячись на власні вади та ненависть до людей, подобався виборцям. Те, що його до обрання мером майже не показували херсонцям, це вже інше питання, але загалом збудований технологами і командою міф про успішного, багатого і молодого бізнесмена, який не буде красти, сподобався людям.
Володимир Миколаєнко подобався виборцям, і вони двічі його обирали. І обрали б і втретє, але він сам вирішив не балотуватися.
Сподобатися виборцям, а точніше “виборницям”, адже переважна більшість тих, хто ходить на вибори — жінки, Роману Мрочку буде складно.
Мало того, що він веде себе як “начальник”, а начальників в нашому суспільстві не люблять, так ще й має стійку асоціацію з корупцією та не дуже хорошу фізичну форму. Для значної частини виборців, які в житті ніколи не читали передвиборчих програм та не відрізняють правих від лібералів — цього вже достатньо, аби не проголосувати.
Тож, за наявності сильних конкурентів, виграти Мрочку буде вкрай важко. А судячи з усього, конкурентів буде багато.
Наприклад, давно не приховує своїх амбіцій заступник Мрочка депутат міськради Віталій Бєлобров. У різних компаніях він неодноразово заявляв про своє бажання стати мером. Зараз він активно шукає ресурси та мріє, аби інформація про те, що його майже 10 років судили за шахрайство, поки не вийшли процесуальні строки, скоріше забулася.
Віталій Бєлобров
Щоправда, посада Бєлоброва не передбачає контакту з людьми, тож йому доведеться починати з нуля, але він може значно відкусити у Мрочка той шматок електорату, який завжди голосує за начальство.
Досі не сказав, навіть не під запис, про свої амбіції начальник Херсонської ОВА Олександр Прокудін. Він має значно більші шанси сподобатися виборцю (так, зокрема, вважає жіноча частина нашої редакції), але чи матиме на той час ресурс — сказати важко. Правоохоронці завзято і натхненно “наздоганяють” його підлеглих, порушуючи справи ледь з усіх закупівель і тендерів.
Великим мінусом Прокудіна є його політичне походження. Він потрапив на посаду не через звʼязки в Офісі Президента, а по протекції Міністра внутрішніх справ Клименка. Тож, для офісу він не такий вже і свій. Як і для херсонських нардепів, які, не дивлячись на низький політичний авторитет, можуть завадити висуватися, від тої ж провладної партії, якщо така буде. У 2020 році нардеп Павліш одноосібно вирішив питання про висування Юрія Кирилова від “Слуги народа”, перекресливши надії більш ресурсних кандидатів.
З плюсів у Прокудіна підтримка Віталія Кіма, а відповідно, і його партії та медіаресурсу, наприклад, телеграм каналу “Миколаївський Ваньок”. Також структури Кіма взяли під контроль одне з державних підприємств, яке володіє великими земельними наділами на правобережній Херсонщині і раніше було під контролем Ігоря Колихаєва. Тож, воно, в перспективі, і має дати потрібний для виборів фінансовий ресурс.
Очевидно, що зʼявляться й інші кандидати, які теж будуть боротися за крісло мера Херсона. Це можуть бути бойові командири, які виглядатимуть куди презентабельніше за начальників, яких легко звинуватити у корупції, або волонтери. До того, ж є Роман Головня, який наразі воює на Донбасі і давно задекларував, що має амбіції.
Хто робитиме з Мрочка мера?
Як це не дивно, головною людиною, що плекає ідею “Мрочко — мер” є Вадим Глушко. Це колишній радник Олександра Прокудіна, який мігрував в МВА і став одним з головних людей в оточенні Романа Мрочка. Глушко має політичний досвід, у 2014 році був заступником губернатора Ігоря Балути. Зберегти цю посаду йому вдалося і при наступному губернаторі Ігорю Райніні (був звільнений тільки з 1 грудня 2015 року). До цього він був депутатом Харківської обласної ради від партії “Фронт змін”, а також директором Мереф’янського міського ринку.
Вадим Глушко в центрі фото, на другому плані
В команді Мрочка Глушко відповідає за гроші. Більшість підрядників, а також директорів жирних КП є мешканцями Харківщини, і так чи інакше можуть бути повʼязані із Глушком.
За словами наших джерел із МВА, Вадим Глушко проводить дуже багато часу з Романом Мрочком, і саме він запевняє, що той має шанси стати мером.
І саме Вадим Глушко розуміє, які можливості це обрання для нього відкриває.
Але робити польову та іншу роботу Глушко не може, тож Роман Мрочко почав створювати свій піар пул.
Ще рік тому, підглядаючи за Олександром Прокудіним, Роман Мрочко найняв в МВА відеооператора, намагався розширити Департамент у справах засобів масової інформації та звʼязків з громадськістю, але не дуже успішно, та згодом перетягнув до себе ще одного радника Прокудіна — Дениса Путінцева.
Музичний продюсер Путінцев, наскільки ми розуміємо логіку подій, має створити з посереднього прокурора та такого ж господарника привабливого для виборців кандидата.
Путінцев замінив Надію Кухту, яка витягла на собі величезний шмат комунікаційної роботи у 2023 році, але передвиборчу кампанію шефа або не зрозуміла, або не потягла.
З появою Путінцева повʼязана ціла серія фотознімків, які вже стали мемами.
Це фото з песиком.
Та портрет та кладовищі.
Сам Путінцев, до речі, зробив неможливе — якимось чином переконав Мрочка не коментувати все підряд, і делегувати право казати про щось негативне або заступникам, або самому Путінцеву.
Окрім цього, Денис Путінцев почав налагоджувати стосунки із херсонськими медіа. До себе в ефір радіостанції Іксон, де він веде програму, Путінцев вже запрошував двох медійників – з Херсона (Юрій Лобачов з Гривни) та Києва (Євгенія Вірлич).
До речі, ми просили у Дениса Путінцева організувати для МОСТа коментар Романа Мрочка з питання виборів, але чекаємо його вже більше місяця.
Очевидно, що це тільки початок, і невдовзі ми побачимо спробу створення медіапулу з місцевих медіа та телеграм каналів, які будуть працювати на Мрочка.
Менш помітна обивателю участь у цих процесах керуючої справами виконавчого комітету Херсонської міської ради Тетяни Турчиної. Вона залишилася Мрочку у спадок від Ігоря Колихаєва, а до того в команду її привів покійний Анатолій Хоменко.
Тетяна Турчина крайня зправа
Це чи не найпотужніший боєць в команді, яка пройшла школу менеджменту Хоменка і вчилася там непогано. Від Хоменка вона перейняла жорсткі методи менеджменту та хватку. І зараз, судячи з усього, буде відповідати за польову та організаційну частину роботи.
Якщо казати про заступників Мрочка, то навряд хтось з них буде корисним в передвиборчій кампанії, окрім Антона Єфанова, який курує всю соціалку та гуманітарну сферу. Але треба памʼятати, що це найдосвідченіший чиновник в цій команді, який бачив багато і навряд буде радий перспективі розміняти свій авторитет на чужі вибори.
Очевидно, що ми перелічили не всіх, хто буде робити з Мрочка мера, але і цього достатньо, аби зрозуміти тенденцію.
І що?
В сухому залишку, ми бачимо, що робота йде. І ціль у Романа Мрочка очевидна, і зміниться навряд. Зокрема, і через те, що нинішня посада для нього — пік карʼєри, адже до прокурорської повернутися йому, скоріше за все, не вдасться, а в армії він навряд комусь потрібен.
Тож працювати він буде на результат.
Чи на часі зараз думати про вибори, а у читача однозначно мало виникнути таке питання, ми оцінювати не будемо. Бо і красти на бомбосховищах, лікарнях і інших важливих галузях теж не на часі. А втім, це навряд когось зупинить.