У 2025 році легальна робота в сфері пасажирських перевезень на таксі в Україні є не лише вимогою закону, а й гарантією безпеки та якості послуг. Держава продовжує посилювати контроль над нелегальними перевізниками, а розміри штрафів змушують водіїв та власників бізнесу переходити в правове поле. У цьому матеріалі «Дніпро Оперативний» розповість, як відбувається ліцензування таксі та яка відповідальність чекає на порушників.
Чи обов’язкова ліцензія на таксі в Україні у 2025 році?
Так, вона є обов’язковою для здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів на таксі. Ця вимога встановлена Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Законом України «Про автомобільний транспорт».
Наявність ліцензії підтверджує, що суб’єкт господарювання (водій-ФОП або компанія) відповідає встановленим державою вимогам щодо безпеки перевезень, технічного стану автомобілів та кваліфікації водіїв.
Варто зазначити, що видача нових ліцензій дещо змінилася: згідно з постановою № 712, Укртрансбезпека тимчасово призупинила видачу ліцензій на період дії воєнного стану.
Хто саме повинен мати ліцензію: водій, ФОП чи агрегатор
Ліцензія видається на підприємця-перевізника (наприклад, ФОП) або юридичну особу, яка здійснює пасажирські перевезення.
Водій, який працює на таксі через агрегатор (Bolt, Uklon, Uber), повинен бути працевлаштований або мати договір, а перевізник, через якого він працює, мати відповідну ліцензію.
Агрегатор сам по собі не завжди є ліцензіатом перевезень — його роль більше операторська, але якщо він виступає офіційним перевізником (має власний автопарк), то повинен отримати ліцензію як суб’єкт перевезень.
Які вимоги до автомобіля та водія для отримання ліцензії
- Вимоги до водіїв: посвідчення категорії «B»; водійський стаж не менше 3 років; мінімальний вік — 21 рік.
- Медичний огляд: водій має пройти медогляд і мати дійсну медичну довідку.
- Професійна компетентність: водії повинні пройти інструктаж або підтвердити професійну компетентність (наприклад, це може включати курси з домедичної допомоги).
- Вимоги до автомобіля: транспортний засіб має бути зареєстрований, мати спеціальне обладнання (таксометр, сигнальні ліхтарі тощо), страховку і дотримання технічних стандартів.
Покрокова інструкція: як отримати ліцензію на перевезення пасажирів
Отримати ліцензію можна онлайн через електронний сервіс Укртрансбезпеки «Шлях» або через портал «Дія».
- Реєстрація суб’єктом господарювання: зареєструйтеся як ФОП або юридична особа, обравши відповідний КВЕД (наприклад, 49.32 «Надання послуг таксі»).
- Підготовка документів: зберіть необхідну інформацію та документи:
- Електронний ключ (КЕП) ФОП або керівника ЮО.
- Виписка з Єдиного державного реєстру.
- Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів (техпаспорт).
- Інформація про таксометр.
- Якщо авто орендоване/в лізингу — тимчасовий реєстраційний талон на ім’я ФОП/ЮО.
- Подача заяви онлайн:
- Перейдіть на сайт «Шлях» або скористайтеся порталом «Дія».
- Авторизуйтеся за допомогою КЕП.
- Сформуйте та подайте заяву про отримання ліцензії на перевезення пасажирів на таксі, додавши скани необхідних документів.
- Сплата державного платежу: після позитивного рішення Укртрансбезпеки необхідно сплатити державний платіж.
- Далі ліцензія надається в електронній формі та є безстроковою (діє, доки діє реєстрація ФОП/ЮО).
Вартість ліцензії та терміни дії
Конкретна вартість ліцензії залежить від регіону, типу автомобіля та перевізника. Розмір державного платежу за її видачу становить один прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на 1 січня року, в якому подається заява. Станом на 1 січня 2025 року ця сума становить 3028 грн.
Термін дії: безстроково.
Варто зазначити, що після набрання чинності постанови № 712, ліцензіати повинні подати оновлені документи до органу ліцензування впродовж 6 місяців.
Штрафи за роботу без ліцензії
Робота в таксі без оформлення як суб’єкт господарювання (ФОП або ЮО) та без ліцензії кваліфікується як провадження господарської діяльності без дозвільного документа. Відповідальність передбачена частиною 1 статті 164 КУпАП.
- Розмір штрафу становить від 17 000 до 34 000 гривень.
- Додаткове покарання: можлива конфіскація грошових коштів, отриманих внаслідок вчинення правопорушення.
- Рейдові перевірки на наявність ліцензії регулярно проводяться працівниками Укртрансбезпеки у співпраці з Національною поліцією. Суму штрафу в підсумку визначає суд.
Відповідальність агрегаторів (Bolt, Uber, Uklon) за нелегальних водіїв
Наразі в Україні триває дискусія щодо посилення відповідальності саме агрегаторів за співпрацю з нелегальними перевізниками.
У 2025 році ключова відповідальність за наявність ліцензії лежить на водію-ФОП або компанії-перевізнику. Проте, агрегатори, працюючи в правовому полі, зазвичай вимагають від своїх партнерів-водіїв надання документів, що підтверджують легальний статус, зокрема ліцензії на таксі та реєстрації ФОП.
Агрегатори зацікавлені у співпраці з легальними перевізниками, оскільки це підвищує якість і безпеку послуг.
Раніше ми писали, яка передбачена відповідальність за злісне ухилення від сплати податків.
Також ми розповідали, що таке Служба судової охорони, які її основні функції та як вона забезпечує безпеку всіх учасників процесу.



Коментувати цю новину post