07.11.2024 13:58
Всеукраїнська асоціація громад закликає Уряд зберегти 64% ПДФО, не допустити вилучення з доходів місцевих бюджетів до доходів Загального фонду державного бюджету частини єдиного податку та повернути реверсну дотацію. Асоціація провела ґрунтовний аналіз проєкту Закону про Держбюджет-2025 та наголосила на ключових позиціях, які стосуються громад. Про це повідомила пресслужба асоціації.
Збереження єдиного податка
Зокрема, йдеться про правки № 267 та № 266 до проєкту Закону Держбюджету-2025, які передбачають установити, що у 2025 році, як виняток з положень пункту 19 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України,спрямовується 40% чи 50% надходжень з єдиного податку юридичних осіб (код 18050300), єдиного податку сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% (18050500).
Визначена група податків, 40% чи 50% від яких запланована до перерахування у Держбюджет, є найбільш вагомою в структурі доходів місцевого самоврядування, що дозволяє планувати видаткову частину місцевих бюджетів за пріоритетністю потреб громад.
Перерозподіл даних видів податків на користь Державного бюджету фактично позбавить громади майже 9 млрд грн та можливості побудови спроможного самоврядування. І це при тому, що левова частка місцевих бюджетів у період дії воєнного стану іде на покриття витрат оборони та воєнних потреб держави.
Саме тому Асоціація просить Уряд не включати до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» відповідні норми.
Збереження 64% ПДФО
Одним із пунктів Бюджетних висновків ВРУ є необхідність Уряду розглянути можливість перегляду пропорцій спрямування частини податку на доходи фізичних осіб.
Асоціація наголошує на необхідності зафіксувати як постійну норму положення щодо розподілу ПДФО між бюджетами в розмірі 21% до загального фонду державного бюджету, 64% до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад. Для цього необхідно внести відповідні зміни до статей 29 та 64 Бюджетного кодексу України.
Оскільки для багатьох громад надходження від ПДФО є найбільш вагомим в структурі доходів місцевого самоврядування, таке законодавче закріплення буде відповідати основному принципу стабільності законодавства та дозволить громадам об’єктивно планувати дохідну та видаткову частину місцевих бюджетів за пріоритетністю потреб громад.
Водночас Урядом було подано на розгляд Верховної Ради України проект Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (реєстр. No12000), в якому, зокрема, було передбачено механізм горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів місцевого самоврядування, який передбачений для бюджетів 1438 територіальних громад, а також застосований диференційований підхід до здійснення горизонтального вирівнювання податкоспроможності з урахуванням особливостей функціонування тимчасово окупованих територій.
Горизонтальне вирівнювання на 2025 рік мало здійснюватися:
– для 1331 бюджету місцевого самоврядування (крім бюджетів місцевого самоврядування тимчасово окупованих територій, бюджетів міст Києва та Севастополя і районів у містах) – на основі очікуваних надходжень у 2024 році податку на доходи фізичних осіб.
Асоціація висловила підтримку такому механізму горизонтального вирівнювання. Адже серед членів асоціації більшість місцевих бюджетів громад (а це всього 1027 місцевих бюджетів, у тому числі 18 обласних бюджетів та 1009 бюджетів територіальних громад), які за таким підходом у 2025 році мали б змогу отримувати базову дотацію з державного бюджету (якщо рівень індексу податкоспроможності є нижчим значення 0,9 від середнього показника по Україні, у розмірі 80 відсотків суми, необхідної для досягнення значення індексу 0,9).
31 жовтня цього року парламент розглянув на своєму засіданні проект Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» з пропозиціями головного Комітету та ухвалила рішення про прийняття постанови Верховної Ради України «Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік» (Бюджетні висновки), тобто прийняття законопроекту в першому читанні.
Одним із пунктів Бюджетних висновків – доручити Уряду визначитися до другого читання з питанням щодо доцільності нездійснення у 2025 році передачі реверсної дотації з бюджетів місцевого самоврядування до державного бюджету (як виняток з положень статті 99 Бюджетного кодексу України).
Тобто фактично пропонується відмовитись від попередньо узгодженої позиції Уряду (яка була підтримана Асоціацією) щодо механізму горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів місцевого самоврядування.
Всеукраїнська асоціація громад просить Уряд врахувати позицію Асоціації та передбачити реверсну дотацію у редакції запропонованій Міністерством фінансів України, оскільки за рахунок реверсної дотації буде збільшено надходження до бюджетів більше 800 органів місцевого самоврядування.
З огляду на зазначене, Всеукраїнська асоціація громад, яка наразі налічує 905 ОМС територіальних громад (сільських, селищних та міських рад), що складає понад 58 % ОМС первинного (базового) територіального рівня, звертається до Уряду врахувати позицію громад та не допустити погіршення становища громад при доопрацюванні проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».